Nem koleszterint gyógyítunk, hanem betegséget!

Nem koleszterint gyógyítunk, hanem betegséget!

A rutin laborvizsgálatnak gyakran része a különböző koleszterin frakciók meghatározása. Ezek gyakran emelkedettek és ez komoly dilemmát okozhat a páciens számára. A koleszterinek közül az LDL-koleszterin szintje a különösen fontos, ez az úgynevezett rossz koleszterin, ami beépülhet az érfalba (normál értéke: kb. 3,4 mmol/l alatt).

Nagyon fontos tudni, hogy a modern orvosi kezelési irányelvek a koleszterin kezelésénél elsősorban a beteg egyéb rizikóját, társbetegségeit veszik figyelembe. Ha a beteg szív- és érrendszeri rizikója alacsony, akkor először mindig életmódváltást kell javasolni és ekkor csak a kifejezetten magas LDL koleszterin szintek mellett jön szóba gyógyszeres kezelés. Koleszterin szintet csökkentő életmódváltás a mozgás, a fogyás és a zöldség-gyümölcsök fogyasztása.

Magas, illetve nagyon magas szív- és érrendszeri rizikó esetén azonban már az alacsony LDL koleszterin szinteket is gyógyszeresen kezeljük. Nagyon magas kockázati rizikót a meglévő szívbetegség, cukorbetegség, veseelégtelenség, vagy halmozott családi érbetegség jelenthet. Nagyon fontos tehát tudni, hogy önmagában a koleszterin szint csak tájékoztató jellegű adat, gyógyszeres kezelést csak a beteg egyéb rizikófaktorainak ismeretében kell elkezdeni.