Néma infarktus – mit kell tudni róla?

A szívinfarktus jellegzetes tüneteit gyakran felismerjük: mellkasi nyomásérzés, légszomj, szívdobogás érzés, felkarba sugárzó zsibbadásérzések. Ilyen esetekben célszerű azonnal orvoshoz fordulni. A probléma azonban az, hogy a szívinfarktusok és az ahhoz vezető koszorúsér betegségek jelentős része nem okoz semmiféle tünetet. A tünetmentesen kialakult szívinfarktust hívjuk néma infarktusnak. A bizonyítottan koszorúsérbeteg személyek csupán kb. negyedében jelentkeznek a típusos tünetek, háromnegyedükben pedig csak véletlenszerűen derül fény a betegségre, vagy súlyos esetben csak hirtelen szívhalált követően ismerik fel a kórképet.

Egyes vizsgálatok szerint nőkben gyakoribb a néma infarktus lezajlása. Cukorbetegségben szenvedőben és korábban szívinfarktuson, vagy koszorúsér beavatkozáson átesett betegekben azonban egyértelműen gyakrabban alakul ki némán a szívinfarktus. Szívinfarktus esetén az EKG változás gyakran megelőzi a mellkasi fájdalom kialakulását, sőt néma infarktus esetén a nyugalmi EKG-n, vagy akár szívultrahangon lévő eltérés az egyetlen jel, ami infarktusra utal, hiszen hiányoznak a típusos tünetek. A szív- és érrendszeri rizikófaktorokkal rendelkező személyek természetesen veszélyeztetettebbek, ezért az ő esetükben célszerű megelőzni a nagyobb bajt.

Dr. Szelid Zsolt kardiológus, sportkardiológus

Várjuk szeretettel rendelőnkben: www.sportkardiologia.hu/kapcsolat